úterý 30. srpna 2011

Finsko – Den 4: První vyhrání


První týden ve Finsku jsem prožil poněkud “rychle“. Celkově se pořád něco děje, neměl jsem ani čas pořádně si vybalit věci. Myslím, že to tak bude ale jen první týdny. I Finové se přece někdy musí začít učit ne? Nyní bych rád popsal zbytek prvního týdne, který jsem prožil zde v Lappeenrantě.

Čtvrtý den se konala olympiáda pro mezinárodní studenty. Po prvních dnech jsem byl unavený, tak jsem docela dlouho spal. Ráno jsem se podíval na hodinky a řekl jsem si, že se na tu olympiádu podívám. Tak jsem jen tak nalehko vyrazil. Nakonec jsem se vrátil domů až pozdě v noci. Olympiáda byla pojata zábavnou cestou. Vytvořili se týmy a soutěžilo se v tradičních finských disciplínách jako: Hod mobilem na cíl, Nošení manželek, Vrh gumákem, Finské kuželky... Já jsem měl v družstvu asi 4 kluky z Ruska a dva Francouze. Svým výkonem v hodu gumákou jsem překvapil i Rusy, kteří čuměli, jak jsem přehodil celé hřiště. Po úmorném boji jsme vyhráli a získali jsme jako cenu vstupenku do kina na film Jamese Camerona - Titanic. Titanic se tady hraje až v březnu, takže už se těším až si zajdu do finského kina. Naštěstí pouštějí filmy v původním znění s titulky. Titanic jsem vlastně v originále ještě neviděl.


Po olympiádě jsem šel poprvé na oběd do školní jídelny. Za celkem férovou cenu 1.7eur pro studenta, si můžete nabrat ze spousty věcí. Dvě skleničky libovolného piti – mléko, džus, voda. Hodně lidi to praktikuje tak, ze si natočí sklenku džusu, vypijí ji a poté si natankují další. Je to něco jako nekonečné kelímky. Poté je na výběr z několika jídel. Vždy tam bývá jedno dražší (to stoji 3.65 euro) a několik levnějších. Většinou brambory, rýže, omáčka a nějaké maso nebo těstoviny či rizoto. Jednou jsem viděl i nějaké tortily. Příloh si můžete naložit, co se na talíř vejde. Maso většinou jen jedno nebo dvě, podle nabídky. Na malý talířek si můžete naložit libovolné množství salátu a v neposlední řadě si můžete vzít pečivo s máslem. Klidně si ho můžete vzít s sebou třeba jako svačinku nebo na takové to domácí :). První den jsem byl neznalý a nabral jsem si salát z placeného salátového baru. Slečna u pokladny mi řekla, že tamten je placený ať si příště vezmu z toho neplaceného a ochotně mi ukázala kde je. Na víc mi neúčtovala nic. Tady jde vidět, že Finové jsou v tomto ohledu velmi ochotní a ohleduplní. Po obědě byla naplánována prohlídka města z autobusu. Zajímavé bylo, že akce byla organizována školou. Pro školu však poskytovala autobusy Studentská Unie. Jak už jsem zmínil, SU ve Finsku má úplně jiné postavení než u nás. Dokonce škole poskytuje učební prostory. Prohlídka města byla docela zajímavá, ale poměrně dlouhá a nudná. Všechno je tady strašně roztahané, čtyřproudové cesty jsou naprosto běžné. Aut tady moc nejezdí, lidé spíše volí kolo. Stezky pro cyklisty jsou tady skvělé. Můžete je najít po obou stranách většiny cest. Všude jsou podjezdy, nadjezdy a přechody pro kola. A protože Finsko je krajina bez kopců, je jízda na kole opravdu pohodová a rychlá.

Více fotek můžete tradičně vidět na mém picasawebu.

Večer byla uvítací párty pro členy ESN v Iltatähti. Přišel jsem na čas, jak je ve Finsku zvykem, ale ze známých a exchange studentů tam ještě nikdo nebyl. Koupil jsem si pivo za 3 eura, což je tady přátelská cena. Zaplatil kartou a připojil se k nějakým Finům. Podle barvy jejich overalu, což je tradiční oděv studentů LUT jsem poznal, že se jedná o studenty IT. Tak jsem se dozvěděl pár věcí, ale moc výřeční nebyli. Později už došli Daniela se Sandym a Mikkou. Zkusil jsem finský drink Longero, což je grepový džus s tonikem a odebral se domů. Ještě jsem si chtěl do registrovat předměty, nad tím jsem seděl asi do dvou do rána, protože jejich systém je zmatený. Každý kurz je vyučován jinou periodu, jiné týdny a vypadá to moc zmateně. První jsem myslel, že mám v rozvrhu mnoho kolizí. Nakonec se ukázalo, že to nebyla pravda protože předměty sice byly ve stejný čas, ale úplně jiné týdny. Stejně je ale problém vytvořit si nějaký rozvrh, protože zde je návštěva školy a časový rozvrh přednášek či cvičení úplně odlišný od našeho.


Další den jsem se šel projít na nákupy a našel jsem několik hřibů. No našel, spíše jsem o ně zakopl. Finsko je ráj houbařů. Hned jsem je dal sušit z větší klobouky dal do mrazáku. Počkám až budu mít strouhanku a vejce, udělám si z nich řízky, mňam! Houby ve Finové moc nesbírají. Výjimečně sbírají lišky ale ostatní houby nechávají tak. Prý to není tradice a nikoho to nebaví, ani sběr borůvek tu není rozšířený. Lidé si raději už nasbírané věci koupí. Je to prostě finská mentalita, asi si raději dají saunu, než aby lezli po lese s košíkem plných hub.

1 komentář:

  1. Koukáme, že si to tam pěkně užíváš... ;-)
    Káťa, Myš & spol.

    OdpovědětVymazat